Fondul de Garantare si bancile se acuza reciproc in problema intarzierii dosarelor


Fondul de Garantare si bancile se acuza reciproc in problema intarzierii dosarelor


Stiri | Publicat la 19 Aug 2009 | 2125 afisari


Una dintre deficientele aparute in programul Prima Casa semnalata de catre cei care au aplicat pentru acest credit o reprezinta intarzierea aprobarii dosarului, fapt care poate duce, in unele cazuri, la pierderea avansului platit la incheierea antecontractului de vanzare-cumparare.



"Multi am dat avansul pentru achizitia unui imobil, iar birocratia intarzie analizarea dosarelor la banci, care te amana de la saptamana la saptamana. Deadline-urile pentru antecontracte se apropie si nimeni nu stie ce se va intampla, cand si cum!", se plange Dan, unul dintre cititorii capital.ro cand vine vorba despre problemele intampinate in derularea programului "Prima Casa".

Bancile acuza Fondul de Garantare (FNGCIMM) pentru aceste intarzieri, iar Fondul sustine ca se incadereaza in termenul de 5 zile impus de legislatie pentru aprobarea dosarelor.

Fondul de Garantare: perioada de aprobare a crescut, dar e in termenul legal

"Este adevarat ca termenul de aprobare a dosarelor a mai crescut fata de primele saptamani, cand era de 24 de ore, dar chiar si asa acest termen nu depaseste, in medie, trei zile, ceea ce face sa ne incadram in termenul de 5 zile prevazut de lege", a precizat pentru capital.ro Irina Constantinescu, directorul executiv al Fondului National de Garantare al Creditelor pentru IMM.

Analiza dosarelor se face in ordinea inregistrarii, mai spune Irina Constantinescu. Cele care sunt in regula primesc aprobarea, pentru celelalte Fondul solicitand bancilor completarea documentatiei.

"Noi nu respingem niciun dosar. Daca acesta nu este corect sau complet anuntam banca, urmand ca aceasta sa ne transmita in cel mai scurt timp posibil completarile solicitate", a mai spus oficialul FNGCIMM.

BRD: "La noi nu s-a intors niciun dosar"

In ceea ce priveste bancile, acestea ezita sau evita, dupa caz, sa recunoasca faptul ca vina intarzierilor le apartine. Procedura standard prevede ca dupa sesizarea Fondului de Garantare cu privire la completarile care trebuiesc aduse dosarului, aceste sesizari sa ajunga la ofiterul de credit, acesta sa ia legatura cu clientul, clientul sa aduca documentele solicitate, iar banca sa le transmita din nou Fondului, unde vor fi inca odata analizate si, daca este totul in regula, sa dea in sfarsit aprobarea.

Problema este ca, pe masura ce creste numarul dosarelor trimise la Fondul de Garantare, creste proportional si timpul necesar analizarii astfel ca dosarele incomplete trebuie, practic, "sa stea la rand".

Prima institutie care a demarat acest program, respectiv BRD, sustine ca nu are niciun dosar incomplet si ca are cele mai multe dosare de credit aprobate pana in momentul de fata, informatie care nu a putut fi nici confirmata, nici infirmata de catre oficialii Fondului.
"Noi nu avem niciun dosar respins. La noi nu s-a intors nimic. In plus, vreau sa spun ca detinem aproximativ 70% din valoarea creditelor aprobate", a declarat pentru capital.ro Traian Traicu, seful Serviciului Relatii Publice si Evenimente al BRD.

BCR: nici o intarziere, peste 1.500 de dosare in analiza

Nici BCR nu confirma existenta unor intarzieri in ceea ce priveste procesarea dosarelor de credit pentru "Prima Casa". "Nu avem nicio intarziere si nici nu cred ca acest lucru era fizic posibil in contextul in care de-abia am inceput derularea acestui program. Pot sa spun, de asemenea, ca in cel mai scurt timp posibil vom atinge ritmul optim in ceea ce priveste procesarea acestor doare", a declarat pentru capital.ro Cornel Cojocaru, directorul de comunicare al BCR.

Potrivit acestuia, BCR are deja aprobate "cateva zeci de dosare", alte peste 1.500 fiind in curs de analiza. BCR a primit  o cota de 308 milioane euro din miliardul de euro alocat acestui program.

BCR a fost printre ultimele banci care au intrat in acest program din cauza unor deficiente si inadvertente in legislatie. Pana la urma, BCR a reusit sa-si impuna punctul de vedere, iar legislatia a fost modificata in sensul solicitat de banca, una dintre aceste modificari fiind cea legata de ipoteca ce urma a se institui asupra imobilului.

SURSA: capital.ro


Scris de: Ciprian Paunica  |  ciprian.paunica@anadeea.ro



Adauga comentariul tau
Despre Ciprian Paunica
Avatar Ciprian Paunica

Grafician la baza, membru fondator ANADEEA Advertising in anul 2005, initiator a nenumarate ..

Contact valeacascadelor.ro